Hopp til hovedinnhold
mann bruker nettbrett
Illustrasjonsbilde: Getty Images

Using claims in the media to teach essential concepts for evidence-based healthcare

Kan man bruke helsepåstander fra media som en ressurs og utgangspunkt for å lære kritisk vurdering av disse og som en inngangsport til vitenskapelig metode? 

Publisert i Forskningspublikasjoner Mandag 4. oktober, 2021 - 13:21 | sist oppdatert Mandag 4. oktober, 2021 - 15:42

Forskere: Matt Oxman, Laurence Habib, Gro Jamtvedt, Bente Kalsnes og Marianne Molin.

Sammendrag

Artikkelen beskriver hvordan man kan bruke helsepåstander fra media som en ressurs og utgangspunkt for å lære å kritisk vurdere slike og dermed styrke den kritiske helsekompetansen. I artikkelen beskrives undervisningstiltaket «Bak Overskriftene», bakgrunnen for det, hva det består av, prosessen med utviklingen av tiltaket og hvordan det var tenkt iverksatt som del av det obligatoriske emnet «Evidence-Based Practise (EBP) in Health Care» ved OsloMet. 

Les hele artikkelen her:

'Using claims in the media to teach essential concepts for evidence-based healthcare', BMJ Evidence-Based Medicine, November 2020


Tilbake til toppen